שיפוץ ראש מנוע

שיפוץ ראש מנוע

מה זה ראש מנוע

כמה פעמים שמעתם ונחרדתם לשמוע את צירוף המילים "הלך ראש מנוע", גם ראש וגם מנוע באותו משפט ושניהם הלכו?? בלי להבין הרבה את המשמעות, זה לא נשמע טוב. נשמע כמו תקלה קריטית שתעלה לכם הרבה. אז כן ולא. ראש מנוע לא בהכרח דורש החלפה מידית, לעיתים ניתן גם לשפץ אותו. מתי לשפץ, מתי לקנות חדש ומה זה בכלל ראש מנוע, במאמר שלפניכם.

נתחיל מהמנוע העצמו. דמיינו את המנוע כמו לב האוטו- דלק נכנס, נשרף, מניע את האוטו לפעולה וגזים נפלטים. שסתומים נפתחים ונסגרים, בוכנות עולות ויורדות בתאום מושלם. כל פעימה כזאת יוצרת בפעולתה חום רב, ישנם אלמנטים שונים שנועדו למנוע התחממות יתר של המנוע תוך שמירה על ניצולת גבוהה של המערכת כולה. במובן הזה לראש המנוע יש חשיבות עליונה.

מילה על איך מנוע פועל

ובכן, מנוע הרכב כולל את תא הבערה שמערבב בין חומרי הדלק לחמצן (לתערובת הדלק והאויר יש חשיבות רבה בשמירה על איזון נכון ושמירה על עוצמת הבערה. תרכובת לא מדויקת תיצור חימום יתר ותקלות שונות.) תוך יצירת חום ואנרגיה שמומרת לתנועה סיבובית. תנועה זו נוצרת הודות לצילינדרים שונים שנעים בצורה מסודרת של פעימות ותנועתם מומרת באמצעות מסבים לתנועת הגלגלים עצמם.

תפקידו של ראש המנוע

ראש מנוע הוא הרכיב החשוב ביותר המונע התחממות יתר של המנוע ולמעשה סוגר את המערכת כולה כמעין מכסה . הוא עשוי סגסוגת חזקה של אלומיניום ותפקידו לאטום את הצילינדרים והשסתומים ולהחזיק אותם במקומם כאשר הם נעים במהירות.  אם נדמיין רגע קוביות לגו, על מנת ליצור את מבנה המנוע נעבוד בסדר הזה- ראש מנוע, אטם ראש מנוע ובלוק המנוע ,האטם (פאקום ראש), עליו נדבר בהמשך, נמצא בתווך ונועד לייצר אטימה בין חלל השריפה למערכת הקירור והשימון. ראש המנוע הוא הראשון שניזוק מהתחממות יתר של המנוע, אבל גם בלאי סביר ותנאים לא נוחים יכולים להוציא מהמוסכניק שלך את המילים "הלך ראש מנוע". אם לא תטפלו בבעיה צמד המילים הבא שתשמעו יהיה "הלך המנוע". לשם לא כדאי להגיע. כאן נכנסת החשיבות של טיפולים שוטפים ואיתור תקלות מבעוד מועד.

מתי להחליף ומתי לשפץ ראש מנוע

חשוב לדעת שבמקרים רבים ראש המנוע לא הלך, הוא רק פצוע קשה. ראש מנוע תקין הוא כזה ללא חריצים וסדקים, ואשר מסוגל לעמוד בפני שינויי טמפרטורה קיצוניים בין חום לקור. סדק בראש המנוע הוא אחת הפציעות השכיחות בקרב ראשי המנועים. סדק כזה חושף את הצילינדרים לסביבה החיצונית. במצב כזה, מוסך בתל אביב, מקצועי המתמחה במכונאות כללית, לא ימליץ על החלפת ראש מנוע אלא ייעץ שיפוץ שלו והחזרתו לתפקוד מלא. מבחינת פעולה לא תבחינו בהבדל אך העלות נמוכה בהרבה.

מילה על האטם- לאטם ראש המנוע יש בלאי טבעי בגלל החומר ממנו הוא עשוי. הוא זה ש"חוטף" את מירב העצמה של פעולת המנוע, ואחרי תקופה , עייפות החומר עושה את שלה והאיטום נפגע, דבר שיגרור אחריו את התחממות המנוע. למעשה חימום יתר של המנוע מכל סיבה שהיא גורמת לעיוות הצורה שלו ולפגיעה באטם.

איך יודעים שיש בעיה

סימפטומים אופייניים-

  • הסימן הנפוץ-התחממות המנוע (דליקת נורת אזהרה).
  • אם אתה לא האפיפיור, עשן לבן סמיך ו/או מים שיוצאים מהאגזוז יעידו על בעיה בשריפת הדלק.
  • לעיתים גם שמן מנוע המשנה את צבעו לאפרפר בעקבות ערבוב של השמן עם מים יעיד על בעיה. זאת במידה והאטם נפגע .
  • אם מרגישים שהרכב לא מצליח להאיץ, לא סוחב בעליות, וגם צורך יותר שמן ממה שרגילים, מומלץ לבדוק אם צריך לעשות החלפת אטם ראש מנוע או, אם המצב כבר ממש קשה, לבדוק האם יש צורך לבצע טיפול ראש מנוע מלא. 
דילוג לתוכן