מילון המושגים לרכב – על קצה המזלג

מילון המושגים לרכב

בין אם אתם נהג חדש וירקרק, נהג ותיק עם פז"ם, נהג זהיר או פחות.. יש כמה מושגים שאתם שומעים מהמוסכניק שלכם, מהנהנים עם הראש כיודעי דבר ובעצם קצת שומעים ג'יבריש. מושגים כמו- הלך ראש מנוע, פאקום ראש, תפוח, רצועת טיימניג ועוד שכאלה מוציאים אתכם מבולבלים. אתם לא לבד. בדיוק למענכם הכנו את מילון המושגים לרכב. אחרי שתקראו אותו תוכלו לנהל שיחה עם המוסכניק שלכם ולהישמע מביני עניין לפחות במונחי מכונאות כללית בסיסיים.

ממיר קטליטי

נשמע קצת משהו מז'אנר המדע הבדיוני. לא כך הדבר. תפקידו של הממיר הקטליטי הוא לסנן את הגזים הרעילים הנפלטים מהרכב ולהמירם לחומר בלתי רעיל ובכך להקטין את זיהום האויר הנפלט מהאוטו. משנת 1994 הפך הממיר לרכיב חובה בכל רכב שעולה על כבישי ישראל. מוסכים רבים אוחזים בטכנולוגיות ממוחשבות ומבצעים דיאגנוסטיקה לרכב– חיבור הרכב למחשב המזהה את כל מערכות הרכב ומאתר תקלות. גם תקלה זו ניתן לאתר ולמנוע מראש.

  • תקלות נפוצות- כשל בפעולת הממיר, חימום יתר של הממיר, תקלה בחיישן חמצן.
  • סימפטומים אופייניים- צריכת דלק מוגברת מבדרך כלל, ריח חריף של דלק באוטו, ירידה כללית בביצועי הרכב.

רצועת טיימינג

תפקידה לסנכרן את ריקוד השסתומים בהרמוניה מוחלטת. נסביר- שסתומי המנוע מאפשרים מחד כניסה של דלק לתוך בוכנת המנוע ומאידך יציאה של גזים החוצה. קצת כמו חדרי הלב שלנו. על התזמון המושלם של פתיחת וסגירת השסתומים בהתאם לסיבובי המנוע אחראית רצועת הטיימינג. היא דואגת לכך שכאשר השסתום עולה הבוכנה יורדת ובכך מונעת מפגש מצער בין השתיים.  את הרצועה יש להחליף באופן יזום אחת לכמה זמן על פי הוראות יצרן כחלק משגרת טיפולים שוטפים לרכב רצועה תקולה תגרום למצב של כאוס במנוע, בוכנות ושסתומים יתנגשו זה בזה והשאר טרגדיה.

  • תקלות מפוצות- שחיקה ובלאי, קריעה.
  • סימפטומים אופייניים- רכב נעצר, לא מתניע

ראש מנוע

ראש המנוע הוא הרכיב החשוב ביותר המונע התחממות יתר של המנוע. הוא בעצם החלק העליון של המנוע, מעין מכסה העשוי בדרך כלל מאלומיניום. מכיל בתוכו את השסתומים ואת גל הזיזים. בסדר הזה- ראש מנוע, אטם ראש מנוע ובלוק המנוע ,האטם הנמצא בתווך ונועד לייצר אטימה בין חלל השריפה למערכת הקירור והשימון, ולאטום את תאי השריפה והצילינדרים. ראש המנוע הוא הראשון שניזוק מהתחממות יתר של המנוע, אבל גם בלאי סביר ותנאים לא נוחים יכולים להוציא מהמוסכניק שלך את צמד המילים "הלך ראש מנוע".

  • תקלות נפוצות- "הלך ראש מנוע", "הלך פאקום ראש" (האטם)
  • סימפטומים אופייניים-  התחממות המנוע (דליקת נורת אזהרה), עשן לבן ו/או מים שיוצאים מהאגזוז ולעיתים גם שמן מנוע שמשנה את צבעו בעקבות ערבוב של השמן עם מים במידה ונוצר סדק בראש מנוע.

תפוח ומסרק ההגה

זהו אינו התפוח המוכר שאכלה חווה אימנו. אנחנו מדברים על תפוחההגה. התפוח נכנס תחת הקטגורית מערכת ההיגוי ברכב. זהו רכיב ברזלי עם בורג גומי וגריז בתוכו אשר מקשר בין מוט של מסרק ההגה אל מול כל מערכת המתלה של הגלגל. כשנרצה לסבוב הגה שמאלה התפוח יזוז וידחוף את המסרק והגלגלים לאותו כיוון. מערכת היגוי תקינה תאפשר לנהג יציבות ואחיזה טובה בכביש, בסיבובים וגם בדרכים שאינן סלולות.

תקלות נפוצות

  • בורגי גלגלים או חיבורים רפויים במערכת ההגה, מיסבי גלגלים חופשיים.
  • שחיקה של חלקים שונים במערכת ההיגוי, חיבורי מוטות, ידיות סרנים, מייסבים וכו'.
  • סימפטומים- רעידות, רעשים ונקישות בזמן סיבוב ההגה, תחושת חופשיות בהגה, "משיכה" של הרכב לצד מסוים.

מוזמנים להתייעץ איתנו, אנחנו כאן לשירותכם תמיד, מוסך I.C.M

ליצירת קשר לחץ כאן

דילוג לתוכן